fredag 30. april 2010

Dag 5 i USA

Noen ting begynner faktisk allerede å bli litt rutine her i USA. Hver morgen drar jeg fra William Penn huset kl 0700am som ligger noen kvartaler fra Capitol Hill.




Etter å ha gått noen kvartaler, så kommer jeg til en liten liten park med en statue av en person som jeg ikke vet hvem er. Jeg har forsøkt å finne ut hva navnet er, men påskriften på statuen er nesten helt utvisket og ikke lesbar.



Etter å ha gått en liten stund til, så kommer jeg til Union Station(som er en stor flått bygning) og tar metroen videre til National Archives, beklageligvis, så har jeg foreløpig glemt å ta bilde av denne bygningen. Etter å ha sitte på metroen og bussen i ca en time, så er jeg ved National Archives.



Etter å ha gått igjennom x antall forskjellig sikkerhetspunkter, så kommer jeg inn til ("researchers paradise") stedet der vi kan lese arkivmaterialet. Store vinduer gjør at vi til enhver tid kan se hva slags vær det er ut. Himmel pleier å være blå, men jeg kan også se at trærne beveger seg, så det blåser sikkert skikkelig surt der ute, og jeg er heldig som kan sitte inne å lese istendenfor å være ute.
I løpet av tiden har jeg allerede greid å pådra meg en vond venstrehånd, noe som gjør at jeg ikke lenger greie å bla om ark med venstrehånd lenger. Alt må gjøres med høyre, noe som gjør det litt komplisert og uvant med fotograferingen.

Et par små irritasjonsmommenter har jeg også lagt merke til her i Washington. Det første er alle de elendige utlendingene som er her i byen som ikke kan snakke ordentlig engelsk som jeg kan forstå når de prøver å beskrive hva som er på menyen deres når jeg prøver å skaffe meg mat en gang imellom. Det andre er alle de hersens turister som bestandig vandrer rundt i store flokker og står bestandig i veien. Særlig når jeg vil finne meg mat, så er det bestandig en gjeng turister som steller seg rett forran meg i den samme køen.

Har forresten bestemt meg for å flytte tilbake til International Guest House til lørdagen. Det begynner rett og slett å bli litt folksomt her på William Penn House. Huset er nok mer beregnet for turister som vil ha nær tilgjengelighet til sentrum.

1 kommentar:

Lars sa...

He he. Turistene og utlendingene klager sikkert på de elendinge hersens studentene :-)