onsdag 16. juni 2010

Farger og slikt.... og litt attåt

Alle som (med rette)hevder at de vet noe om hvem jeg er, vet at jeg har sterkt nedsatt fargesyn. Hver(nesten) gang noen får høre at jeg er fargeblind for første gang, så utløser det en rekke spørsmål om hvilke farger jeg kan se, raskt etterfulgt av at jeg blir satt "på prøve" i å fortelle andre hvilken farge forskjellige gensere/møbler/tepper har. Som regel er dette noe av det værste jeg vet, ettersom spørsmålene (nesten)uten unntak ligger på et nivå til en seksåring og er dårlig gjennomtenkt, i og med at jeg ikke kan forklare andre hva jeg ser. For jeg vet jo ikke hva andre ser, dermed kan jeg ikke forklare andre hva jeg ikke ser. Og hvordan kan jeg vite at jeg hvirkelig ser en farge, og ikke bare har tilpasset min oppfatning av en nyannse gjennom et logisk resonomang av det jeg ser til å være en bestemt farge(da jeg var 21 oppdaget jeg f.eks. at jeg ikke kan se lilla, det blir enten en blass blåfarge eller grått, men jeg tar sjeldent feil på at en farge er lilla). På en annen side, så har "funksjonshemningen" min, medført at jeg har nærmest sluttet å se på verden som en sammensetting av farger. Farger er noe som ikke blir tenkt på med mindre det spesefikt blir nevnt i en eller annen sammenheng. Dette har medført at jeg har en sterk mistanke om at jeg muligens ser mer enn jeg tror, men at jeg gjennom å ha ignorert farger opp gjennom hele livet, mangler et vokubular og referanse på forskjellige farger jeg faktisk kan se.
Uansett, så er ikke det å snakke om farger en helt håpløs sak, selvom det er det som er regelen. For en liten stund siden snakket jeg med en jente om blanding av farger, og jeg husket at jeg hadde lest en artikkel om hvordan noen forskere hadde for første gang blandet to farger som ellers ikke normalt går å blande. Artikkelen har jeg enda ikke funnet tilbake til(og ikke husker jeg hvilke to farger det var), men i min søken, ramlet jeg over en nettside(som etter eget utsagn) var i stand til å simulere hva fargeblinde ser. Spent som jeg var, så måtte jeg finne ut av dette. Etter litt testing, så ble jeg litt skuffet(dvs det var nesten hva jeg regnet med, ettersom fargesynet mitt er en del værre enn "normalen" og da blir det kanskje litt vansklig å plukke ut den riktige synsnedsettelsen), for ingen av innstillingene konverterte bilde om til det jeg ser. Jeg kunne hele tiden se litt forskjell på bildene, ikke i form av at det manglet farger nødvendigvis, men at de ble litt for lyse eller litt for mørke i forhold til orginalen. Det jeg tror jeg ser, er kanskje en blanding av hva man får når man setter innstillingene på "Deuteranope" og "Protanope".
Etter alt jeg har fortalt her, så skulle man tro at jeg skydde unna alt som har med farger å gjøre, det er ikke helt sant. Da jeg var 17, så fikk jeg en interesse for et spill(som jeg har brukt altfor mange penger på opp gjennom årene) der du må sette sammen og male figurene selv. I og med at det tar altfor mange timer å spille spillet, så har det nå blitt flere år siden jeg sist spilte det, men male figurene gjør jeg fremdeles(jeg har altfor mange umalte figurer liggende). Nå var det nesten et år siden jeg malte sist, men i går under fotballkampen mellom Brasil og Nord Korea, fikk jeg for meg at jeg ville male en figur.
Egentlig ble jeg ganske fornøyd med resultatet. Jeg prøvde for første gang ut noe som heter "wash", som man legger over et område som man allerede har malt. Jeg brukte det på huden(en form for hudfarge), håret til trollkvinnen og håret til hesten(der det ble brukt en form for rød). Jeg kunne kanskje ha brukt det flere steder, men flesteparten av malingene jeg har av denne typen er av en slik farge at jeg ikke helt vet hva det er for noe(og navnene hjelper meg også veldig lite) og dermed hvilken effekt det vil få. Det at jeg ikke kan se lilla, var noe jeg fant ut mens jeg malte slike figurer.

Ingen kommentarer: