mandag 10. mai 2010

Siste blogg fra USA.

Akkurat naa sitter jeg paa hostelets pc og skriver min siste blogg fra USA(haaper jeg), mens jeg venter paa bussen som skal kjoere meg til flyplassen. Naar jeg egentlig kommer hjem blir spennende aa se, ettersom vulkanutbruddet de siste dagene har medfoert at flyet maa ta en lang omvei for aa komme seg over havet. I foelge noen andre gjester som kom i gaar, saa tok flyturen 4 timer lenger enn normalt. Flyet mitt har ifoelge KLM sine nettsider allerede fatt 2 timer forsinket avreise fra Washington D.C., med tanke paa at flyturen kan bli 4 timer lenger, saa vil det bety at jeg mest sannsynlig vil ankomme Amsterdam 6 timer forsinket. Det er noe ugunstig, ettersom KLM i utgangspunktet bare hadde planlagt et opphold paa 2 timer i Amsterdam for meg. Men heldigvis har jeg det ikke veldig travelt selv om jeg gjerne vil tilbake til Trondheim.

Fredagens tur til arkivet ble langt fra saa kort som jeg foerst hadde trodd. Mye spennende(tror jeg) ble funnet i de tre siste boksene. 300 nye bilder ble tatt og 21 nye soeknader for aa faa innsyn i fremedeles hemmeligstemplede dokumenter under "Freedom of information act(FOIA)", noe som gjoer at det totale antall bilder av dokumenter kom opp i 2200 og rundt 40 FOIA soeknader.

Loerdagen ble for det meste brukt til aa slappe av paa rommet etter de siste intense dagene paa arkivet, men jeg var en liten runde i byen paa kryss og tvers i forskjellige butikker.

Soendagen bar det igjen tilbake til Baptistmenigheten som jeg var i forrige uke. Der ble jeg vitne til at 4 personer ble doept og at 1 person tok imot Jesus. Denne menigheten er det eneste jeg kommer til aa savne her i Washington D.C.
Etter 3 timer paa gudstjeneste, saa bar det av sted til "Smithsonian National Air and Space Museum". Et ypperlig sted for en liten miniflynerd til aa kunne nerde litt. I museet var det mange spennende fly man kunne se og ta paa, men det som var "farlig" der, var museumsbutikken, som hadde altfor mange spennende ting som de solgte. Egentlig er jo dette bare positivt, men jeg har saerdeles liten plass i kofferten min, saa det endte opp med at jeg bare fikk se paa masse som jeg hadde lyst paa, men som jeg visste at jeg ikke hadde plass til i kofferten min. Sent paa soendagen kom det enda et par nye tyskere til hostelet, som kom fra Hamburg. Det var et hyggelig eldre ektepar som hadde kommet til byen for aa overvaere den borgelige ekteskapsinngaaelsen som datteren deres skulle inngaa med en amerikaner.

Naa har jeg sluppet opp for ting aa skrive om her fra USA, saa naa avslutter jeg.

1 kommentar:

Arvid sa...

Det virker som du har hatt en spennende og nyttig tur. Velkommen tilbake til Norge igjen.