torsdag 27. mai 2010

Hverdagens store(små) høydepunkter.

Når man tilbringer dagene alene på universitetet og gjennomgår dokumenter fra forskningsturen i USA, så er det langt mellom høydepunktene.
En av mine daglige gleder er når jeg tar en pause fra lesingen sent på ettermiddagen og tar en tur i badstuen(et par ganger i uken trener jeg litt først) med Aftenpostens kulturdel under armen. Høydepunktet er når jeg kommer til siste side med Quizen. Som regel er jeg ganske fornøyd med meg selv hvis jeg greier å svare riktig på 6 av 10 eller flere(det er bestandig noen spørsmål som jeg er stolt av at jeg ikke greier; sånn som i dagens quiz der det ble spurt etter "hvilken kjent dramatiker ble nylig tildelt Den internasjonale ibsenprisen?", "Hva heter den avtroppende TV2 profilen som i år debuterer med krimromanen 66grader nord?" og "Hvilke tre lag rykket opp til premier league denne sesongen").
I dag klarte jeg 2. Dette anses ikke som et katastrofalt resultat selv om normalen ligger rundt 4, men derimot er det hvilke spørsmål jeg bommet på, som er direkte pinlig. Første pinlige bommert var når spørsmålet "Hvilken stjerne ligger nærmest jorden?" kom. Selv tenkte jeg at den nærmeste stjernen var alpha centaurie. Fadesen oppdaget jeg når jeg kom til neste spørsmål der det ble spurt ".... Og hvilken stjerne er nest nærmest?". Det skulle vise seg at jeg skulle at jeg hadde feil her også. Den nest nærmeste stjernen har det treffende navnet Proxima. Etter litt om og men fant jeg ut at Alpha Centauri er den tredje sterkeste lyskilden på stjernehimmelen(viktig at solen ikke blir regnet med her).
Det andre spørsmålet som jeg bommet på(og som overgår alle andre bommerter) var "I hvilken østlandskommune ligger Gressvik?".
Avisen blir nå herved kastet.

1 kommentar:

Sandramandra sa...

Hahahahahahahahahaha!