mandag 12. juli 2010

Nyheter

Jeg liker å følge med på hva som skjer rundt omkring i den store verden, noe som medfører at jeg leser mange nyheter. Ettersom nyhetene i all hovedsak handler om kriser, tragedier, død og fordervelse, så velger jeg å tro at en smule svart/galgen humor er greit å ha for å ikke bli helt nedtrykt. Men det er noen hendelser jeg ikke helt greier å gjøre det med. En av disse hendelsene er når utdrikningslag går helt feil, og personen som er i senter dør. I 2006 var det en hendelse der en kvinne døde i sitt eget utdrikningslag. Jeg kjenner ikke til noen av personene som var innvolvert, og kan saken bare fra nyhetene, men jeg husker at tanken i bakhodet mitt var "hvordan i all verden er det nå for brudgommen... hvordan blir hans liv videre?". Heldigvis, så hører jeg ikke om slikt så ofte, for jeg blir bare litt nedtrykt av å høre slike nyheter, der mennesker som planlegger å love hverandre evig troskap, mister partneren sin like før den store dagen i et "rituelt" siste feiring sammen med gamle venner.
På lørdagen skjedde det igjen. En ung man døde i en flystyrt i sitt eget utdrikningslag. Flyet var av samme type som hadde styrtet noen dager tidligere i Råde. Den umiddelbare tanken var "stakkars jente, som nå må ta farvell med sin kjære i kirken istedenfor å kunne si JA", før jeg gikk over til å lese neste sak som var på nettavisen da. Dagen etterpå leser jeg noen meldinger på fjesboka om at "verden er uforståelig". Etter litt tenking og summering får jeg brått en stygg anelse om at jeg vet hvem den unge mannen er, noe som jeg fikk bekreftet gjennom nyhetene på mandagen. Jeg møtte ham sammen med hans forlovede for første gang i august 2009 i forbindelse med høstaksjonen til det kristne studentlaget i Trondheim. Det var to livsglade personer som snakket om at de skulle gifte seg sommeren 2010. Jeg skal ikke påstå at jeg ble "kjent" med noen av dem, men jeg visste hvem det var, og tok av og til en prat med ham når jeg møtte ham på universitetet. Nå er han borte, og igjen står ei jente som må gå inn i kirken 15 dager tidligere enn planlagt, ikke for å si "JA", men for å si "farvel".

Ingen kommentarer: